SIAPA CAKAP SEMUA EMAS SAMA?

SIAPA CAKAP SEMUA EMAS SAMA?

Dari segi berat dan ketulenan emas itu mungkin sama, tapi dari segi kelebihan sangat berbeza.

Berbeza macam mana tu?

Saya tuliskan dibawah ini, jemput anda baca sampai habis, kalau ada yang tak faham boleh terus tanya saya diruang komen. Nanti saya jawab,

 

1) Hargamurah
• Bukan semua tempat jual emas harga murah. Public Gold jual emas dengan harga jauh lebih murah dari kedai lain. Tanpa perlu bayar yuran untuk dapatkan harga murah. Kalau tak caya, boleh pergi servey tempat lain. Tanya dan tahu sendiri berapa harga mereka jual.

2) SpreadRendah
• Bukan semua emas yang dibeli susut nilainya sama. Ada yang tinggi dan ada yang rendah tak masuk akal. Spread emas Public Gold rendah saja dari 6.5% – 9% saja bergantung pada produk. Tempat lain paling rendah pun 18%. Kalau tak percaya, boleh pergi “servey” tempat lain. Tanya dan rasai pengalaman sendiri.

3) SenangJualBeli
• Untuk pengetahuan, ada emas susah nak beli, sebab cawangan tak banyak, tapi emas Public Gold senang saja nak beli sebab cawangan ada banyak. Mudah nak beli dan jual. Public Gold ada cawangan 18 cawangan di Malaysia, dan 1 di Indonesia. Kalau tak percaya, cuba beli sekali.

4) Mampu bekalkan
• Ada kedai atau syarikat jual emas stok mereka terhad. Beli dengan Public Gold tiada masalah untuk kita beli emas walaupun dalam jumlah yang banyak sebab syarikat mampu bekalkan stok. Tidak kira berapa banyak yang anda beli pasti mampu bekalkan.

5) Beri Jaminan Beli Balik
• Ada syarikat atau kedai emas yang jual emas tapi tak janji beli semula sekiranya emas telah rosak atau resit hilang. Kalau beli semula pun kemungkinan besar spread akan jadi lebih tinggi daripada asal (30% – 40%). Public Gold jamin beli semula walaupun dalam pelbagai keadaan. Spread paling tinggi sekiranya emas rosak hanya 10% saja.

Jadi kesimpulannya, tidak ada istilah emas semuanya sama, yang sama hanya ketulenan dan berat saja, tapi kelebihan pasti berbeza.

Bagi sesiapa yang baru nak berjinak-jinak untuk mulakan simpanan emas atau beli emas, pastikan kelima-lima kriteria diatas ada pada syarikat yang kita nak berurusan itu.

Setakat pemerhatian saya sendiri, hanya Public Gold adalah yang terbaik menjadi pilihan dan punyai kelima-lima kriteria tersebut.

Begitulah,

Khaja Nazimudeen
10.01.20 (Jumaat)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *